Articole
ANALIZĂ Industria de piese auto, magnetul de investiţii al României
- Detalii
- Categorie: Business
- Publicat: Miercuri, 22 Aprilie 2015 09:24
- Scris de Business Forum
- Accesări: 862
Tot mai multe concerne care acţionează în sectorul producţiei de componente auto anunţă deschiderea de unităţi noi sau extinderea altora existente în România, grupurile străine fiind atrase de mâna de lucru ieftină.
Industria de subansamble auto atrage în continuare investiţii în România, numai în ultima săptămână fiind deschise şi anunţate trei fabrici în acest domeniu în ţara noastră, în condiţiile în care aproape jumătate din exporturile României sunt generate de acest sector. Grupul german Draexlmaier a inaugurat joia trecută o nouă unitate de producţie în România, la Codlea, judeţul Braşov, în urma unei investiţii de 50 de milioane de euro. Unitatea va produce borduri, console şi uşi pentru unii dintre cei mai mari constructori auto din lume. Draexlmaier mai are o fabrică la Codlea, dar noua unitate este separată de aceasta. Spaţiul de producţie este alcătuit din două hale, cu o suprafaţă totală de aproximativ 25.000 de metri pătraţi, situate în afara oraşului, se arată într-un comunicat al producătorului de componente. Investiţia creează 500 de noi locuri de muncă, iar piesele produse sunt livrate către BMW, Daimler, Volkswagen, Tesla şi Cadillac. Noua unitate are în portofoliu 300 de tipuri de piese şi livrează săptămânal aproximativ 40.000 de bucăţi.
Draexlmaier este unul dintre cei mai mari angajatori din România, cu aproximativ 15.000 de angajaţi, repartizaţi în fabricile din Piteşti, Satu Mare, Timişoara şi Braşov.
Vin americanii
Şi compania americană Inteva Products a inaugurat marţea trecută la Oradea o fabrică de componente auto, a doua unitate de acest tip pe care o deţine în România, unde intenţionează să angajeze peste 100 de persoane. Producţia este estimată să înceapă în această vară. Societatea va realiza aici componente pentru sisteme de acoperişuri auto, care vor fi furnizate în principal clienţilor din Europa. Fabrica din Oradea este a doua unitate a Inteva Products în România, după achiziţia, în anul 2011, a fabricii de componente auto deţinute de ArvinMeritor la Salonta, judeţul Bihor.
De asemenea, societatea Federal-Mogul, tot din SUA, a anunţat că va începe în acest an construcţia unei noi fabrici, situată într-un parc industrial de lângă Ploieşti, compania urmând să producă aici ştergătoare pentru autovehicule. Federal-Mogul mai deţine o fabrică în acelaşi parc, unde realizează plăcuţe de frână.
Noua unitate se va întinde pe o suprafaţă de 12.000 de metri pătraţi, va produce componente pentru ştergătoare auto sub marca Champion şi va fi terminată până în luna noiembrie. Aici vor fi angajaţi 300 de oameni, care se vor adăuga celor 300 de la cealaltă unitate de producţie. Anul trecut, Federal-Mogul a preluat divizia de sisteme de frânare autoa grupului Honeywell, tranzacţia incluzând şi preluarea fabricii de plăcuţe de frână din Ploieşti.
Nemţii se extind
Concomitent, grupul german Bosch a anunţat în luna martie că va deschide la Blaj, în judeţul Alba, un centru de cercetare-dezvoltare în domeniul automotive. Bosch mai are trei fabrici în Blaj, cu 1.200 de angajaţi, societatea anunţând că va angaja în această localitate încă 300 de oameni până la finele acestui an, estimările fiind pentru atingerea unui nivel de 2.000 de salariaţi în anul 2020.
La începutul lunii aprilie, şi concernul german Continental anunţa că a ajuns să aibă în România 15.000 de angajaţi şi că îşi propune să îşi mărească efectivele cu încă 1.000 de persoane până la sfârşitul anului. Continental are centre de inginerie în Timişoara, Sibiu, Iaşi şi Braşov şi unităţi de producţie în Braşov, Sibiu, Timişoara, Nădab (judeţul Arad) şi Carei (judeţul Satu Mare). Societatea produce atât componente auto, cât şi anvelope.
Şi producătorul suedez Autoliv anunţat de curând extinderea fabricii de volane de la Sfântu Gheorghe, din judeţul Covasna. Pe lângă unitatea din Sfântu Gheorghe, Autoliv mai deţine în România fabrici la Braşov, Prejmer, Lugoj şi Reşiţa, dar şi două centre de inginerie şi dezvoltare, în Braşov şi Timişoara, plus un centru european de competenţe IT. Compania produce centuri de siguranţă şi airbaguri, printre clienţi numărându-se BMW, Volkswagen, Renault, Ford şi Daimler.
Semnal de alarmă
Totuşi, dependenţa prea mare a României de industria de componente auto ridică şi semne de întrebare, iar industriaşii trag semnale de alarmă. Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), spune că investiţiile din domeniul subansamblelor auto sunt generate de costurile mici cu forţa de muncă, iar acest lucru se traduce în salarii mici şi valoare adăugată mică. „Părerea noastră este că 90% din investiţii provin din muncă slab calificată, subansamblele necesită manoperă multă şi deci sunt atraşi de salarii mici. Valoarea adăugată din industria auto şi a componentelor auto este mai mică decât cea din industria alimentară în România. De asemenea, statisticile Băncii Naţionale a României (BNR) arată că ponderea masei salariale în Produsul Intern Brut (PIB) a scăzut în ultimii ani. Nu contează numai numărul locurilor de muncă, ci şi calitatea lor“, a afirmat Pârvan, pentru „Adevărul“.
El a afirmat că, totuşi, industria de componente auto stă mult mai bine decât retailul în această privinţă.
Capcana locurilor de muncă prost plătite
Pentru a scăpa din capcana locurilor de muncă prost plătite, ţara noastră ar trebui să investească în cercetare-dezvoltare, astfel încât produsele să fie gândite în România, produse tot aici şi apoi exportate, astfel încât banii să rămână în ţară, consideră Cristian Pârvan, secretarul general al AOAR. „Industria presupune inovare. Dacă nu inovezi, eşti doar un executant, lucrezi în lohn. Noi am propus ca ajutoarele de stat să se acorde în funcţie de o grilă, mai exact în funcţie de câte companii româneşti implică, pentru a creşte încet-încet gradul de tehnologizare“, a mai precizat Pârvan. În primii 20 de exportatori ai României se află opt producători de piese auto, fără a pune la socoteală Dacia şi Ford, care realizează şi exportă autoturisme.
sursa: adevarul.ro
Articole similare:
Stiri noi:
- STIHL România investeşte 120.000 euro într-un program unic în România de perfecţionare a managementului şi a angajaților la nivel de reţea - 27/04/2015 10:24
- Casele de lemn, afacerea din Secuime care a cucerit toată Europa. Cât costă o casă de lemn „la cheie“ - avantaje şi dezavantaje - 27/04/2015 06:54
- Unde să porneşti o afacere cu livezi - 24/04/2015 08:01
- INFOGRAFIE Caracatiţa Plahotniuc. Radiografia afacerilor şi averii unuia dintre principalii oligarhi de peste Prut - 23/04/2015 06:29
- De la pasiune la afacere profitabilă. Cum să-ţi construieşti un busines de succes. Fii creativ, timpul valorează bani! - 22/04/2015 07:07
Stiri mai vechi:
- Decizia radicală a unui manager român care a avut pe mână 500.000 de euro pentru şpăgi, buget anual: „Rezultatul este excepţional” - 20/04/2015 06:49
- Asocierea, profitul și ardelenii: Telemeaua ciobanilor din Mărginime a ajuns pe rafturile Mega Image - 20/04/2015 06:45
- Afaceri de reacție rapidă: ce îi leagă pe proprietarii RCS&RDS, Dedeman și Banca Transilvania - 16/04/2015 07:04
- 2015, anul în care se cern rafinăriile din România - 15/04/2015 07:55
- Un nou jucător în industria de lux din România - 14/04/2015 09:17
- Ghidul micului antreprenor: Cele mai bune orașe pentru afaceri - 10/04/2015 10:57
- Chinurile mallurilor născute în criză - 09/04/2015 08:51
- De ce există în supermarketuri usturoi din China, roşii din Spania şi ceapă din Olanda? Un fermier care aprovizionează Kaufland demontează teoria conspiraţiei - 08/04/2015 06:26
- Ce s-a ales de celebrele perdele de Paşcani, textilele de cult ale românilor, în comunism: „Erau atât de valoroase, că ajungeau să fie lăsate moştenire“ - 08/04/2015 06:17
- Încasările Samsung în primul trimestru bat toate prognozele analiştilor - 07/04/2015 08:31
- KMG International, fostul Rompetrol Group, îşi anunţă rezultatele financiare. Conferinţa va fi transmisă pe Adevărul Live, începând cu ora 10.30 - 07/04/2015 07:05
- Întoarcere în istorie: ridicarea sancțiunilor împotriva Iranului va crește exporturile românești de berbecuți, cereale și fructe - 06/04/2015 07:38
- VIDEO Cum a reuşit o învăţătoare de la ţară, din Bihor, să ajungă printre cei mai mari designeri ai lumii, la New York - 06/04/2015 07:27
- Hobby-uri de seră: cât te costă să îți produci legumele preferate - 30/03/2015 07:08
- Lamborghini și d’Avenza promit personalizarea perfectă - 26/03/2015 08:12