Dum08142022

Last updateJoi, 16 Ian 2020 4pm

Back Sunteți aici:Home

Articole

Decizia radicală a unui manager român care a avut pe mână 500.000 de euro pentru şpăgi, buget anual: „Rezultatul este excepţional”

decizie managerOamenii de afaceri din Vestul ţării sunt invitaţi miercuri, la City Business Center din Timişoara la un summit de integritate dedicat dezvoltării companiilor respectând principiile etice şi morale în afaceri. Un exemplu pentru oamenii de afaceri din acest domeniu este managerul unei companii de transport care a reuşit să elimine din companie corupţia pentru care se cheltuiau 500.000 de euro pe an.

„Succesul în afaceri depinde de modul în care ştim să gestionăm situaţiile dificile din mediul de afaceri contemporan”, acesta este mesajul cu care oamenii de afaceri şi toţi cei interesaţi de mediul de business sunt invitaţi la summitul de integritate dedicat eticii în domeniul antreprenorial. La evenimentul organizat de Transparency International şi Universitatea „Emanuel” din Oradea, vor participa speakeri cu o vastă experienţă în afaceri pe plan intern şi internaţional.

Unul dintre organizatorii evenimentului de la City Business Center este managerul filialei din România a unei companii de transport cu 6.000 de angajaţi şi puncte de lucru în toată Europa. Fără a dori să-i fie dezvăluită identitatea, managerul căruia îi vom spune Gabriel, a vorbit pentru „Adevărul” despre modul în care a reuşit să elimine corupţia din compania pe care o conduce. Totul a început în urmă cu aproximativ cinci ani, când societatea pentru care lucrează Gabriel a achiziţionat o altă companie multinaţională de transport, care avea sediu şi în România.

 În firma proaspăt achiziţionată, corupţia ajunsese la un asemenea nivel că firma avea un buget lunar de aproximativ 40.000 de euro pentru şpăgile pe care şoferii celor 300 de camioane ale companiei din România le plăteau poliţiştilor, vameşilor sau inspectorilor de trafic pentru a scăpa de amenzi. Practic, un buget anual de 500.000 de euro era alocat şpăgilor. „Şoferii noştri fac transporturi în multe ţări non UE, inclusiv Irak, Iran, Ucraina sau Rusia. Fiecare şofer când pleca într-o asemenea cursă primea o sumă de bani cuprinsă între 1000 şi 3000 de euro. Pentru distanţele mai mici erau 200-300 de euro, în funcţie de transporturi. Cu banii respectiv plăteau şpăgi la poliţie sau vamă”, a declarat Gabriel.

Compania nu avea, însă, niciun control asupra banilor daţi şoferilor pentru şpăgi, fiind o adevărată afacere să lucrezi ca şofer într-o astfel de firmă. „Mulţi şoferi au ajuns să îşi cumpere maşini sau case din aceşti bani. Nu aveai niciun control. Se ajunsese până acolo că la Resurse Umane şpaga pentru a te angaja ca şofer era de vreo 5.000 de euro”, a mai povestit Gabriel.

 Eliminarea corupţiei fără jumătăţi de măsură

Cu putere de decizie pe plan intern, dar şi cu susţinerea board-ului companiei-mamă, Gabriel a tăiat în carne vie. Astfel, bugetul de 500.000 de euro anual pentru şpăgi a fost redus la zero.

"Am văzut ce era şi am decis că nu putem merge aşa. Nu puteam stopa doar 50 la sută sau 30 la sută. Am redus la zero bugetul pentru corupţie, iar rezultatele au fost excepţionale. În primul rând cei 500.000 de euro s-au regăsit în profitul companiei ”, a mai arătat Gabriel.
Lupta anticorupţie a fost, însă, crâncenă. Primii care au reacţionat au fost şoferii, nemulţumiţi evident de faptul că rămân fără o sursă importantă de bani. „Din 300 de şoferi am mai rămas cu cinci. Nu a fost aşa simplu. Apele au fost tulburi, am avut 48 de procese pe rol, dar acum şoferii îşi doresc să lucreze la noi pentru că sunt bine plătiţi, iar la noi nu se conduce peste program şi pauza se respectă conform legii”, a mai arătat managerul, care, în ciuda presiunilor, nu a cedat.

 „Am solicitat ca oridecâte ori cineva este oprit în vamă sau de Poliţie să se facă o sesizare scrisă, un proces verbal în care să ni se spună. Le-am spus că orice s-ar întâmpla compania va plăti amenda. Surpriza a fost că s-a redus numărul controalelor cu peste 90 la sută”, a punctat Gabriel.

Managerul a mai declarat că în cei cinci ani de anticorupţie au fost cazuri în care şoferii au sunat şi au spus că se poate rezolva o amendă de 10.000 de euro cu o şpagă de cinci euro, dar de la decizia luată nu s-a făcut niciun fel de abatere. Compania avea stabilitate şi putea să plătească amenzile. Totuşi, amenzile date pentru greşeli în întocmirea unor documente sau pur şi simplu abuziv, pentru a-i determina pe şoferi să dea mită, nu puteau fi plătite la nesfârşit.

Astfel, a fost nevoie de o nouă decizie de management pentru ca măsurile anticorupţie să dea rezultate. Primul pas a fost întocmirea unui cod etic în care a fost definită corupţia. S-a ajuns aşadar la concluzia că amenzile pot fi date din trei motive: pentru că s-a încălcat legea, pentru greşeli în întocmirea unor documente sau abuziv. Pentru rezolvarea problemei amenzilor abuzive s-a investit în Serviciul Juridic, iar sancţiunile sunt contestate în instanţă. Pe de altă parte, s-a investit în specializarea şi responsabilizarea angajaţilor.

 „Ne-am dat seama că nu se poate ca lipsa de profesionalism să fie plătită prin şpăgi şi atunci am investit în traininguri. Nu i-am stimulat suplimentar pentru că atribuţiile lor oricum erau în fişa postului. Doar i-am responsabilizat, iar din moment ce lucrează la noi, sunt mulţumiţi din punct de vedere financiar. Trebuie să muncim şi să ne dezvoltăm profesional, iar rezultatele sunt evidente”, a subliniat Gabriel. Codul etic instituit la filiala din România a fost preluat şi de compania-mamă, care l-a implementat în activitatea tuturor celor 6.000 de angajaţi.

Se poate lucra doar „la alb”? Răspunsul: „E greu, dar se poate”

Managerul român care a eliminat corupţia din compania sa a spus că o astfel de decizie este foarte grea, în condiţiile în care pe piaţă sunt firme care lucrează cu bani negri şi pot ţine preţurile mai jos. „Sunt companii care îşi plătesc şoferii şi angajaţii cu salarii la negru. Noi suntem buni pentru că facem transporturi speciale, unde clienţii au nevoie de noi şi alţii nu prea pot să facă faţă. În cazul transporturilor generale se resimte (n.r. o decizie de a lucra doar la „alb”), dar şi acolo lucrurile încep să se schimbe”, a declarat Gabriel.

 Întrebat ce şanse are o firmă mică cu 5-10 camioane să reziste pe piaţă lucrând corect, în condiţiile unei concurenţe acerbe, managerul companiei cu capital străin a spus că este dificil, dar da, se poate. „Dacă vrea să atragă investitori în compania lui mică, nimeni nu vine să bage bani în compania lui mică dacă este coruptă. Vrea să vadă că este o companie transparentă, pe care poate să o crească”, a explicat managerul.

La evenimentul la care managerul care a reuşit să elimine corupţia din compania sa este coorganizator vor participa mai mulţi speakeri printre care Radu Marinescu, profesor universitar la Universitatea Politehnica Timisoara şi Group Manager în cadrul companiei Endava. Este co-fondator al grupului de cercetare LOOSE (2003), şi al companiei Intooitus (2008). Între 2011 şi 2013 a fost vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice. În anul 2010 a fost General Chair al ICSM, o conferinţă de prestigiu pe plan mondial în domeniul ingineriei software.

 Un alt speaker este Marian Popa, fost CEO, Manager experimentat şi parte din bordul decizional al Endava Limited în perioada 2004- 2012, în prezent Director al Deutsche Bank Global Technology Center. De asemenea, pe lista vorbitorilor de la summit-ul de integritate se află şi Michael Ramsden. Acesta este speaker de calibru internaţional şi profesor universitar, care şi-a trăit o mare parte din viaţă în Orientul Mijlociu. Ramsden a emigrat mai apoi în Marea Britanie unde a ocupat o funcţie în departamentul fondului de investiţii al Lordului Cancelar. În timpul desfăşurării activităţii de cercetare în cadrul departamentului de Drept şi Economie la Universitatea Sheffield, a predat Etică şi a activat ca Lector al Seminarului Internaţional pentru Jurisprudenţă şi Drepturile Omului din Strasbourg. A fost parte din bordul profesoral al Institutului Executiv Wolfsberg din Elveţia, invitat la Casa Albă şi s-a adresat liderilor NATO, membrilor Parlamentului European, dar şi persoanelor de influenţă din domeniul economic şi al investiţiilor pentru combaterea crizei economice Europene.

Un alt speaker participant la eveniment este Gallus Tannheimer. Absolvent Management la German Academy of Leadership and Management în urma căreia s-a dezvoltat ca şi lider în diferite organizaţii, Tannheimer activează ca expert-consultant pentru parlamentul Elveţian în domeniul ,,CEG-fraction”. În acelaşi timp este implicat în proiecte internaţionale de dezvoltare economică.

Summitul de integritate dedicat eticii în afaceri începe miercuri la ora 15.30, participarea este gratuită, iar înscrierile se fac pe site-ul evenimentului.

sursa: adevarul.ro

Stiri mai vechi: